Παράταση υποβολής αιτήσεων έως 20/12/2024

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

ΟΔΗΓΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

«Επιμορφώνοντας τους εκπαιδευτικούς στο Ολοκαύτωμα: Ανθρωπολογικές αναγνώσεις του κινηματογράφου»

Εισαγωγή

Το ΚΕΔΙΒΙΜ-ΔΠΘ διοργανώνει για δεύτερη φορά το Εκπαιδευτικό/Επιμορφωτικό Πρόγραμμα με τίτλο: «Επιμορφώνοντας τους εκπαιδευτικούς στο Ολοκαύτωμα: Ανθρωπολογικές αναγνώσεις του κινηματογράφου» από 05/01/2025 έως 31/08/2025 με Eπιστημονική και Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη την κα Βασιλική Κράββα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΤΙΕ, ΔΠΘ.

Σκοπός του προγράμματος

Η κύρια στόχευση του προγράμματος είναι να μπορέσουν οι συμμετέχοντες να αποκωδικοποιήσουν το Ολοκαύτωμα ως έναν πολύπλευρο και πολυσχιδή τόπο μνήμης, ερχόμενοι σε επαφή με έναν συνδυασμό λογοκεντρικότητας και οπτικοακουστικής βίωσης. Αυτή η πολύπλευρη και εις βάθος ανάγνωση θα αποτελέσει τόπο εκκίνησης, στοχασμό και έμπνευση για πλήθος εκπαιδευτικών και πολιτιστικών προγραμμάτων. Συνεπώς το πρόγραμμα αποσκοπεί τόσο σε κινηματογραφικές και οπτικοακουστικές δράσεις όσο και σε ποικίλες αναγνώσεις, θεατρικοποιήσεις και δραματοποιήσεις με σκοπό την ενσωμάτωσή του στην εκπαίδευση αλλά και σε ποικίλες πολιτιστικές δράσεις (συμπεριλαμβανομένων των μουσειοπαιδαγωγικών).

Αναγκαιότητατου προγράμματος

Η σύγχρονη εκπαίδευση αλλά και οι πολιτιστικές δράσεις τοποθετούνται με ολοένα και μεγαλύτερη ευαισθησία και συνέπεια απέναντι σε φαινόμενα ολοκληρωτισμού, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ανθρώπινου αγώνα για αξιοπρέπεια και εξάλειψη της μισαλλοδοξίας. Σε αυτό το πνεύμα εμπίπτει η διδασκαλία του Ολοκαυτώματος που αποτελεί ένα κομβικό σημείο για την κατανόηση των ολέθριων συνεπειών του φασισμού και του ολοκληρωτισμού και ταυτόχρονα για τη σπουδαιότητα του σεβασμού της ανθρώπινης ζωής και της ανθρώπινης διαφορετικότητας. Είναι κοινός τόπος πια πως η κάθε λογής ταυτότητα (εθνοτική, θρησκευτική, έμφυλη, εθνική κ.ά.) θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό και κατανόηση σε έναν κόσμο που δεν μπορεί πλέον παρά να αποδεχτεί την πολυπολιτισμικότητά του. Η διδασκαλία του Ολοκαυτώματος αποτελεί πια μια κοινή στόχευση εκπαιδευτικών και φορέων του πολιτισμού. Ωστόσο, η λογοκεντρικότητα των αφηγημάτων αλλά και το συμπαγές αυτών δεν επιτρέπει σε μικρο-ιστορίες εξαναγκασμού, απανθρωποίησης αλλά και αντίστασης να διαφανούν. Το πρόγραμμα αυτό κρίνεται αναγκαίο, επομένως, γιατί θα βοηθήσει κυρίως τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν και τελικά να επικοινωνήσουν τις πολλαπλές εκδοχές του Ολοκαυτώματος και τις σχέσεις του με θεματικές που μας απασχολούν στην καθημερινή ζωή, και έτσι να το αποκωδικοποιήσουν καλύτερα και να το εντάξουν στις εκπαιδευτικές τους δραστηριότητες ακόμη και με ενσώματους τρόπους, δηλαδή με αναπαραστάσεις, δραματοποιήσεις και βιωματικά εργαστήρια.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα μπορούν να:

-Αναλύουν το πολύπλευρο των ιστοριών του Ολοκαυτώματος

-Αξιολογούν κριτικά ζητήματα ολοκληρωτισμού, τις συνέπειές τους και έτσι να εμπλουτίζουν αναστοχαστικά την εκπαιδευτική διαδικασία

-Να προτείνουν και να εκτελούν και να καθοδηγούν σωματικές δράσεις και δραματοποιήσεις, πολύ χρήσιμες για τη δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων

-Να κατανοούν επιστημονικά την πολυπολιτισμικότητα

-Να συσχετίζουν το Ολοκαύτωμα με θεματικές που αφορούν την καθημερινή ζωή

-Να ενσωματώνουν στη σχετική διδασκαλία, στα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα ή στην όποια πολιτιστική δράση λογοτεχνικά κείμενα, ιστορίες ζωής αλλά και κινηματογραφικές ταινίες που βοηθούν στην καλύτερη κατανόηση και πρόσληψη αυτής της «δύσκολης μνήμης».

Σε ποιους/ποιες απευθύνεται το πρόγραμμα:

Το πρόγραμμα απευθύνεται κυρίως σε εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, σε απόφοιτους καθηγητικών και παιδαγωγικών τμημάτων, σε υπεύθυνους/ες σχεδιασμού εκπαιδευτικών και πολιτιστικών προγραμμάτων αλλά και σε όσους επιθυμούν να εμβαθύνουν πάνω στο ζήτημα του Ολοκαυτώματος και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων καθώς και της αναπαράστασης αυτού του τραυματικού μνημονικού τόπου στην τέχνη και τον πολιτισμό συμπεριλαμβάνομένων φοιτητριών και φοιτητών προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών προγραμμάτων Τριτοβάθμιων ιδρυμάτων.

Κατηγορίες υποψηφίων που γίνονται δεκτοί/ές – Προαπαιτούμενες γνώσεις

Προαπαιτούμενα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα: πρόσβαση στο Διαδίκτυο, κατοχή προσωπικού e-mail, βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών. Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενες γνώσεις και μπορούν εν δυνάμει όλοι οι υποψήφιοι/ες να γίνουν δεκτοί/ες.

 

Μεθοδολογία υλοποίησης προγράμματος

Το πρόγραμμα προσφέρεται με συνδυασμό μεθόδων σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Περιλαμβάνει συνολικά 9 διδακτικές ενότητες [36 ώρες σύγχρονης εκπαίδευσης (Ms-Teams) και 114 ώρες ασύγχρονης μάθησης με κύριο μέσο την πλατφόρμα E-Class του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.].  Στο τέλος κάθε ενότητας θα γίνεται συζήτηση σχετικά με την εκάστοτε θεματική.

Εκπαιδευτικό υλικό/Άλλες παροχές

Στους εκπαιδευόμενους/στις εκπαιδευόμενες παρέχονται σημειώσεις και βιβλία (σε pdf), όπως και πρόσβαση σε οπτικοακουστικό υλικό (ταινίες)

ΔΟΜΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ –ECTS

 

Στο πρόγραμμα θα διδάξουν η κ. Βασιλική Κράββα (Επιστημονική Υπεύθυνη) και ο κ. Νικόλαος Αλέτρας, Μέλος ΕΕΠ του Τμήματος Κινηματογράφου ΑΠΘ. Οι μονάδες ECTS του προγράμματος είναι 6.  Αναλυτικά, οι θεματικές ενότητες είναι οι εξής:

 

·         Μνήμη, μνημονικοί τόποι και τραύμα: από τη σκοπιά της κοινωνικής ανθρωπολογίας (ατομική και συλλογική μνήμη, αναπαράσταση, συναίσθημα, αισθήσεις, σώμα,κινηματογράφος και ανθρωπολογία). Μελέτη της ταινίας «Ο Πιανίστας» (4 ώρες σύγχρονη + 12ώρες ασύγχρονη).

·         Τροφή, σεφαραδισμός, σεφαραδίτικη κουζίνα, κόσερ. Το παράδειγμα της εβραϊκής κοινότητας στη Θεσσαλονίκη. Η τροφή ως κώδικας, αποθήκη παρελθοντικού υλικού και θύλακας επιθυμιών. Συμποσιασμός και συν-ανήκειν. (4 ώρες σύγχρονη + 12 ώρες ασύγχρονη).

·         Μνήμη και προφορική ιστορία: το πρόγραμμα Centropa και οι ιστορίες ζωής δύο γυναικών από τη Θεσσαλονίκη: υλικότητες και προφορική ιστορία (η ιστορία της πόλης μέσα από ρούχα, παπούτσια και φαγητά…).Μελέτη της ταινίας «Ο Γιος του Σαούλ» (4 ώρες σύγχρονη + 12 ώρες ασύγχρονη).

·         Το Ολοκαύτωμα ως μνημονικός τόπος: οι μουσειακές και οι μνημειακές αναπαραστάσεις: το μουσείο Ολοκαυτώματος του Βερολίνου και το ΓιαντΒασέμ. Τα παπούτσια του Δούναβη. Η Θεσσαλονίκη θυμάται (το μουσείο, το μνημείο η πορεία μνήμης). (4 ώρες σύγχρονη + 12 ώρες ασύγχρονη)

·         Το «άλλο» Ολοκαύτωμα: memoirs επιζώντων, αφηγήσεις και ιστορίες επιβίωσης: Η στρατοπεδική πείνα (Πρίμο Λέβι). Η οσφρητική αποσύνθεση: η στρατοπεδική συνθήκη και οι μυρωδιές της. Περί πολιτικής της οσμής. Μελέτη της ταινίας «Η Λίστα του Σίντλερ» (4 ώρες σύγχρονη + 12 ώρες ασύγχρονη)

·         Μουσικοί και μουσική (η περίπτωση Άουσβιτς και Τερεζίν, Ο Θεσσαλονικιός Στρούμσα, ο βιολιστής του Άουσβιτς και η Φάνια Φένελον, υψίφωνος και πιανίστρια, μέλος της γυναικείας ορχήστρας του Άουσβιτς). Η δερματοστιξία. Ιατρικά πειράματα στο μπλοκ 10 (4 ώρες σύγχρονη + 12 ώρες ασύγχρονη).

·         Η κόλαση μέσα στην κόλαση: τα ζόντερ-κομάντο (η αφήγηση του ΣλόμοΒενέτσια για τα κρεματόρια και τους θαλάμους αερίων). Ο μποξέρ του ολοκαυτώματος: το κόμικ της μνήμης (4 ώρες σύγχρονη + 12 ώρες ασύγχρονη)

·         Η διδασκαλία του Ολοκαυτώματος μέσα από ένα εκπαιδευτικό σενάριο: αισθήσεις και αισθήματα, ήχοι και σώματα σε ένα εβραϊκό χάνι στη Θεσσαλονίκη (Μπενσουσάν Χαν). Σώματα, ήχοι και συν-κίνηση. (4 ώρες σύγχρονη + 12 ώρες ασύγχρονη).

·         Συμπεράσματα-Συζήτηση-Αποτίμηση-Αξιολόγηση Προγράμματος-Αναστοχασμός-Σχολιασμός (4 ώρες σύγχρονη + 18 ώρες  ο φόρτος εργασίας της τελικής αξιολόγησης).

     

 

 

Θεματικές Ενότητες Προγράμματος/Μαθήματα Διδάσκοντες Ώρες διδασκαλίας Ώρες συνολικού φόρτου Μονάδες ECTS
Μνήμη, μνημονικοί τόποι και τραύμα: από τη σκοπιά της κοινωνικής ανθρωπολογίας Βασιλική Κράββα/Νικόλαος Αλέτρας 4 ώρες σύγχρονη + 12ώρες ασύγχρονη 16 0,64
Τροφή, σεφαραδισμός, σεφαραδίτικη κουζίνα, κόσερ. Το παράδειγμα της εβραϊκής κοινότητας στη Θεσσαλονίκη. Βασιλική Κράββα/Νικόλαος Αλέτρας 4 ώρες σύγχρονη + 12ώρες ασύγχρονη 16 0,64
Μνήμη και προφορική ιστορία: το πρόγραμμα Centropa και οι ιστορίες ζωής δύο γυναικών από τη Θεσσαλονίκη: υλικότητες και προφορική ιστορία Βασιλική Κράββα/Νικόλαος Αλέτρας 4 ώρες σύγχρονη + 12ώρες ασύγχρονη 16 0,64
Το Ολοκαύτωμα ως μνημονικός τόπος: οι μουσειακές και οι μνημειακές αναπαραστάσεις Βασιλική Κράββα/Νικόλαος Αλέτρας 4 ώρες σύγχρονη + 12ώρες ασύγχρονη 16 0,64
Το «άλλο» Ολοκαύτωμα: memoirs επιζώντων, αφηγήσεις και ιστορίες επιβίωσης Βασιλική Κράββα/Νικόλαος Αλέτρας 4 ώρες σύγχρονη + 12ώρες ασύγχρονη 16 0,64
Μουσικοί και μουσική (η περίπτωση Άουσβιτς και Τερεζίν) Βασιλική Κράββα/Νικόλαος Αλέτρας 4 ώρες σύγχρονη + 12ώρες ασύγχρονη 16 0,64
Η κόλαση μέσα στην κόλαση Βασιλική Κράββα/Νικόλαος Αλέτρας 4 ώρες σύγχρονη + 12ώρες ασύγχρονη 16 0,64
Η διδασκαλία του Ολοκαυτώματος μέσα από ένα εκπαιδευτικό σενάριο Βασιλική Κράββα/Νικόλαος Αλέτρας 4 ώρες σύγχρονη + 12ώρες ασύγχρονη 16 0,64
Συμπεράσματα-Συζήτηση-Αποτίμηση-Αξιολόγηση Προγράμματος-Αναστοχασμός-Σχολιασμός Βασιλική Κράββα/Νικόλαος Αλέτρας 4 ώρες σύγχρονη 4 0,16
Αξιολόγηση 18 0,72
Σύνολο 150 6

 

Υποχρεώσεις εκπαιδευόμενων/Απόκτηση Πιστοποιητικού

Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα πρέπει:

Α) να έχουν παρακολουθήσει το σύνολο των διδακτικών ενοτήτων. Οι απουσίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 15 % των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης.

Β) να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την αξιολόγηση

Προβλέπονται δύο μορφές αξιολόγησης που λειτουργούν συμπληρωματικά:

  1. μια συνεχής διαμορφωτική αξιολόγηση, κατά την οποία η κρίση για τον κάθε εκπαιδευόμενο θα είναι το αποτέλεσμα μιας συνεχούς διαδικασίας αποτίμησης της προόδου του μέσα από την εκπόνηση υποχρεωτικών εργασιών οι οποίες θα κατανεμηθούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος (2 εργασίες=40% της συνολικής βαθμολογίας)
  2. μια τελική αξιολόγηση, η οποία θα είναι η εκπόνηση μιας συνολικής υποχρεωτικής εργασίας. Η συγκεκριμένη εργασία θα αποτελέσει το 60% της συνολικής βαθμολογίας και θα πραγματοποιηθεί, μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής διαδικασίας.

Σε περίπτωση που η ολοκλήρωση της τελικής εξέτασης δεν είναι επιτυχής, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα επαναληπτικής εξέτασης, άλλες δύο φορές (τρείς συνολικά).

Γ) να έχουν καταβάλει το σύνολο των διδάκτρων.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση το πρόγραμμα παρέχει Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης, διάρκειας  150 ωρών, που αντιστοιχούν σε 6 πιστωτικές μονάδες ECTS.

Στους συμμετέχοντες/στις συμμετέχουσες που έχουν παρακολουθήσει το πρόγραμμα χωρίς να έχουν υπερβεί σε απουσίες το 15%των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης, έχουν αποπληρώσει το σύνολο των διδάκτρων, αλλά δεν έχουν επιτύχει στην αξιολογική διαδικασία που προβλέπεται από το πρόγραμμα, χορηγείται βεβαίωση παρακολούθησης.

 

Εκπαιδευτές/εκπαιδεύτριες

Στο πρόγραμμα διδάσκουν:

  1. Βασιλική Κράββα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
  2. Νικόλαος Αλέτρας, Μέλος ΕΕΠ, Τμήμα Κινηματογράφου, ΑΠΘ

 

Κόστος συμμετοχής

Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται σε 350€. Το ποσό αυτό καταβάλλεται σε 2 ισόποσες δόσεις των 175€: Η πρώτη δόση παράλληλα με την υποβολή της αίτησης και η δεύτερη έως 1/3/2025.

Η καταβολή της πρώτης δόσης αποτελεί προϋπόθεση για συμμετοχή στο πρόγραμμα.

Παρέχονται εκπτώσεις στις ακόλουθες κατηγορίες συμμετεχόντων

  1. Εφάπαξ καταβολή διδάκτρων 10%
  2. Άνεργοι               10% (επίδειξη/αποστολή της κάρτας ανεργίας)

Oι εκπτώσεις δε λειτουργούν συνδυαστικά ή αθροιστικά.

Οδηγίες Πληρωμής

Η κατάθεση των διδάκτρων γίνεται στον Τραπεζικό Λογαριασμό GR98 0172 3520 0053 5209 2260 595 της Τράπεζας Πειραιώς με την αιτιολογία: «ΚΕ 70047 (ΚΕΔΙΒΙΜ), το Ονοματεπώνυμο και το όνομα Πατρός».

Το αποδεικτικό της κατάθεσης θα πρέπει να αποσταλεί στο e-mail: valia.kravva@gmail.com και θα λάβετε email επιβεβαίωσης της λήψης του.

Σε περίπτωση απρόοπτου κωλύματος παρακολούθησης του προγράμματος, προβλέπεται η επιστροφή των χρημάτων, αρκεί αυτό να δηλωθεί ημερολογιακά πριν την έναρξη του προγράμματος.

Κριτήρια επιλογής – Αξιολόγηση αιτήσεων

Ο μέγιστος αριθμός εισακτέων του προγράμματος ορίζεται στους 30 και ο ελάχιστος στους 15.

Για την αξιολόγηση των αιτήσεων και την επιλογή των υποψηφίων ακολουθούνται τα εξής κριτήρια:

Γενική συνθήκη του προγράμματος είναι η κατοχή πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στην επιλογή των υποψήφιων εκπαιδευόμενων λαμβάνονται υπόψιν τα παρακάτω, κατά σειρά προτεραιότητας:

  • Μεταπτυχιακά διπλώματα εκπαίδευσης
  • Βαθμός πτυχίου

Στην περίπτωση που ο αριθμός των υποψηφίων εκπαιδευόμενων είναι μεγαλύτερος του προβλεπόμενου αριθμού θέσεων, τηρείται σειρά προτεραιότητας με βάση την ημερομηνία και την ώρα υποβολής της αίτησης.

Υποβολή αιτήσεων και δικαιολογητικά

Έναρξη υποβολής αιτήσεων: 22/10/2024

Καταληκτική ημερομηνία: 22/11/2024

Παράταση Υποβολής Αιτήσεων έως 20/12/2025

H ηλεκτρονική αίτηση επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 1599/1986. Ο/η υποψήφιος/α με την αίτησή του αποδέχεται ανεπιφύλακτα όλους τους όρους του προγράμματος, όπως αυτοί αναφέρονται στη δημόσια πρόσκληση/οδηγό σπουδών του προγράμματος, στον κανονισμό σπουδών και στον κανονισμό λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ-ΔΠΘ (https://kedivim.duth.gr/operfr/)

Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβάλει ο υποψήφιος για τη συμμετοχή του στο Πρόγραμμα κατ’ ελάχιστο είναι:

  1. Αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας/διαβατηρίου
  2. Αντίγραφο πτυχίου σπουδών (ή βεβαίωση περάτωσης σπουδών)
  3. Σύντομο βιογραφικό σημείωμα

Ενστάσεις θα γίνονται δεκτές το αργότερο 5 ημέρες αφού αναρτηθεί ο πίνακας εισακτέων.

Σε περίπτωση που δεν συγκεντρωθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός εκπαιδευομένων, η ΕΥ διατηρεί το δικαίωμα της αλλαγής της ημερομηνίας έναρξης του προγράμματος ή και ακύρωσής του, ενημερώνοντας εγκαίρως τους/τις εκπαιδευόμενους/ες.

Επικοινωνία

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να επικοινωνούν με την Βασιλική Κράββα (Δευτέρα-Τρίτη 9.00- 13.00 και 19.00-21.00 )στο τηλέφωνο 6946062008, ή στο e-mail: valia.kravva@gmail.com

Περιγράμματα θεματικών ενοτήτων – μαθημάτων