ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
ΟΔΗΓΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
«Η Αρχαία Ελληνική Λύρα στην Εκπαίδευση-επίπεδο προχωρημένων»
Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Δ.Π.Θ διοργανώνει Επιμορφωτικό Πρόγραμμα με τίτλο: «Η Αρχαία Ελληνική Λύρα στην Εκπαίδευση-επίπεδο προχωρημένων» από 01/11/25 έως 25/07/26 με Eπιστημονική και Ακαδημαϊκή Yπεύθυνη την Ευαγγελία Κοψαλίδου, Ε.Ε.Π. Σχολής Επιστημών Αγωγής Δ.Π.Θ.
Το Πρόγραμμα απευθύνεται σε μουσικούς, δασκάλους, νηπιαγωγούς, μονωδούς, συνθέτες, χορευτές, φοιτητές τμημάτων μουσικών σπουδών, παιδαγωγικών, προσχολικής ηλικίας, φιλολογίας, φιλοσοφίας, ιστορίας, φυσικής αγωγής και αθλητισμού, καλών τεχνών ή οποιουδήποτε άλλου τμήματος.
Πιστοποιούμενα προσόντα
Εφόσον υπάρξει επιτυχής παρακολούθηση και αξιολόγηση, το πρόγραμμα οδηγεί στην απόκτηση Πιστοποιητικού Εξειδικευμένης επιμόρφωσης, 750 ωρών συνολικού φόρτου εργασίας, που αντιστοιχούν σε 25 ECTS.
Σκοπός του προγράμματος
Σκοπός του προγράμματος είναι η ολοκλήρωση της γνώσης της αρχαίας ελληνικής λύρας που αποκτήθηκε στους δύο προηγούμενους κύκλους με έργα για αρχαία ελληνική λύρα, αρχαία ελληνική λύρα και φωνή, αρχαία ελληνική λύρα και ορχήστρα αλλά και έργα σύγχρονων Ελλήνων και ξένων συνθετών για αρχαία ελληνική λύρα.
Οι εκπαιδευόμενοι των δύο προηγούμενων κύκλων απέκτησαν τεχνικές γνώσεις εκτέλεσης της αρχαίας ελληνικής λύρας μέσω της πρώτης ολοκληρωμένης μεθόδου εκμάθησης της του Νίκου Ξανθούλη, γνώσεις που αφορούν στη μουσική εκπαίδευση στην αρχαία Ελλάδα αλλά και στην χρήση της αρχαίας ελληνικής λύρας σε μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα ανά τους αιώνες με βαρύτητα σε αυτά των δύο τελευταίων, γνώσεις φωνητικής ερμηνείας αρχαίων μουσικών αποσπασμάτων και σύνδεσης του λόγου με την μουσική, γνώσεις συνοδείας κειμένων, μύθων, ποιημάτων της αρχαίας Ελλάδας αλλά και σύγχρονων καθώς και γνώσεις μαθηματικών και μουσικής αλλά και φιλοσοφίας και μουσικής. Τέλος, γνώσεις λυρικής και επικής ποίησης, αρχαίας ελληνικής μετρικής και τα βασικά μέτρα που χρησιμοποιούνταν στην αρχαία ελληνική ποίηση με έμφαση σε αυτά της μελικής ποίησης, θεωρίες αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων και τη σχέση αυτών με τη μουσική, κατανόησης του ρόλου των μαθηματικών στη μουσική τέχνη, μουσικής, ποίησης και τέχνης στην Αρχαία Ρώμη αλλά και θεάτρου και θεραπευτικής χρήσης της έρρυθμης κίνησης.
Στο νέο αυτό πρόγραμμα για την Αρχαία Ελληνική Λύρα στην εκπαίδευση που απευθύνεται σε όσους παρακολούθησαν έναν από του δύο πρώτους κύκλους αλλά και σε όσους έχουν ένα υψηλό επίπεδο εκτέλεσης στην αρχαία ελληνική λύρα (ή σκοπεύουν να αποκτήσουν) χωρίς να έχουν παρακολουθήσει κάποιον από τους προηγούμενους κύκλους θα ολοκληρώσουν τη σπουδή τους στο όργανο αυτό με σονάτες, σπουδές, κοντσέρτα και πάσης φύσεως έργα για αρχαία ελληνική επτάχορδη λύρα, σύγχρονων Ελλήνων και ξένων συνθετών όπως των: Νίκο Ξανθούλη, Δημήτρη Δελφινόπουλου, Νίκο Χαριζάνο, Δημήτρη Μηνακάκη, Θανάση Δρίτσα, Garry Judd, Nicolas James, Véronique Bracco, Vasco Pereira, Vincent Kennedy, Thomas Bramel, David Martynuik, Pasquale Scialo κ.α. Επίσης, θα ολοκληρώσουν τη γνώση τους στη θεωρία της μουσικής, στο θέατρο και στην καλλιτεχνική έκφραση, παιδεία και θεραπεία στην αρχαία ελληνική μουσική.
Αναγκαιότητα του προγράμματος – καινοτομία προγράμματος
Η συστηματική αναβίωση της μουσικής της αρχαίας Ελλάδας τις τελευταίες δεκαετίες από ξένους αλλά και Έλληνες μελετητές και ερμηνευτές είναι δεδομένη. Η αρχαία ελληνική λύρα για πρώτη φορά αποκτά ολοκληρωμένη μέθοδο εκμάθησης (του Νίκου Ξανθούλη) βασισμένη σε αρχαία πρότυπα αλλά και στις ερμηνευτικές δυνατότητες σύγχρονων εκτελεστών και συνθετών. Η μη ύπαρξη αντίστοιχου προγράμματος στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς και η έλλειψη κατάλληλα εκπαιδευμένων ατόμων παρά τον αυξανόμενο αριθμό αυτών που ενδιαφέρονται για την εκμάθησή της καθιστά τούτο το πρόγραμμα αναγκαίο. Επιπρόσθετα, η επίσημη έναρξη αναβίωσής της σε μία σχολή επιστημών της αγωγής, ενισχύει τον παιδευτικό της ρόλο από την στιγμή που στην αρχαιότητα η μουσική ήταν άρρηκτα δεμένη με την εκπαίδευση των νέων και κάθε μορφωμένου πολίτη και η λύρα, το μέσον, για τούτη την εκπαίδευση. Η δημιουργία ενός προγράμματος σπουδών αρχαίας ελληνικής λύρας στη σύγχρονη εκπαίδευση για πρώτη φορά στην Ελλάδα και σε παγκόσμιο επίπεδο και η ενδεχόμενη αναγνώρισή του στο μέλλον από την πολιτεία θα αποκτήσει τους πρώτους επίσημους γνώστες σε προχωρημένο επίπεδο-μετά την ολοκλήρωση των δύο κύκλων αρχαρίων- του οργάνου και το Δ.Π.Θ είναι το πρώτο ίδρυμα, αρωγός αυτής της γνώσης.
Δομή του προγράμματος
Το πρόγραμμα αναπτύσσεται σε 7 Θεματικές ενότητες:
- Αρχαία ελληνική λύρα, Τεχνική-Εκτέλεση-προχωρημένο επίπεδο Ι
- Αρχαία ελληνική λύρα, Τεχνική-Εκτέλεση-προχωρημένο επίπεδο ΙΙ
- Φωνητική ερμηνεία αρχαίων ελληνικών αποσπασμάτων
- Έργα σύγχρονων συνθετών για αρχαία ελληνική λύρα (σόλο λύρα ή λύρα και φωνή)
- Αρχαία Ελληνική Μουσική: Καλλιτεχνική Έκφραση, Παιδεία και Θεραπεία
- Θεατρικό Αναλόγιο: Σχηματίζοντας αποσπάσματα λόγου σε εικόνες αφήγησης.
- Θεωρία και μουσική εκπαίδευση στην Αρχαία Ελλάδα
Εκπαιδευτές
Στο πρόγραμμα διδάσκουν:
Δρ. Νίκος Ξανθούλης, Συνθέτης, Σολίστ της Αρχαιοελληνικής Λύρας, Επιστημονικός Συνεργάτης της Ακαδημίας Αθηνών και Αντεπιστέλλον Μέλος του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου της Αμερικής
Δρ. Ευαγγελία Κοψαλίδου, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό Μουσικής Παιδείας της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Ιστορική μουσικολόγος-μουσικοπαιδαγωγός-λυρίστρια
Καθ. Γεώργιος Τσομής, Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης – Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Υφηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Goethe της Φραγκφούρτης
Μυρσίνη Λαντζουράκη, ΜΑ, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό Θεατρικής Παιδείας του ΤΕΕΠΗ της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Θεατροπαιδαγωγός-Σκηνοθέτης
Σοφία Καρακούτα, MΑ, Μονωδός, μουσικοπαιδαγωγός
Μεθοδολογία υλοποίησης προγράμματος
Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο της μεικτής εκπαίδευσης (διά ζώσης και εξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση). Η δια ζώσης διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί στην Θράκη, την πατρίδα του Ορφέα, στις εγκαταστάσεις του Δημοτικού Ωδείου Αγ.Ιωάννη Ρέντη στην Αθήνα και στο ξενοδοχείο Λητώ στους Δελφούς και (38 ώρες συνολικά). Η εξ αποστάσεως σύγχρονη (80 ώρες) και ασύγχρονη (182 ώρες) διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί με την χρήση προγραμμάτων μέσω της σχετικής πλατφόρμας MS-Teams και eclass του Δ.Π.Θ. και μουσικών οργάνων που θα προμηθευτούν οι διδασκόμενοι. Για όσους δεν παρευρεθούν στη δια ζώσης διδασκαλία, οι ώρες της ασύγχρονης θα είναι 220. Οι τεχνικές και τα μέσα διδασκαλίας θα εναλλάσσονται: δασκαλοκεντρική, μαθητοκεντρική, μάθηση μέσω παρατήρησης, βιωματική προσέγγιση, διάλεξη, συζήτηση-διάλογος, ψηφιακό υλικό, εργαστηριακές ασκήσεις, μουσική εκτέλεση, μουσική συνοδεία, χρήση πίνακα και εποπτικών μέσων.
Τόπος Υλοποίησης Προγράμματος
Στο τμήμα της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ο τόπος και ο χρόνος ορίζεται από τον εκπαιδευόμενο, με μόνη προϋπόθεση την πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω του e-class στην πλατφόρμα του οποίου θα υπάρχει διαθέσιμο το υλικό προς μελέτη (παρτιτούρες, pdf με πληροφορίες για το θεωρητικό περιεχόμενο των μαθημάτων, σύνδεσμοι προς ανάγνωση και ακρόαση, ασκήσεις). Η σύγχρονη τηλεκπαίδευση θα πραγματοποιείται μέσω της πλατφόρμας MS-Teams.
Στην δια ζώσης διδασκαλία, οι διαλέξεις, τα εργαστήρια και οι συναυλίες θα πραγματοποιηθούν στο τέλος του προγράμματος το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου στην Θράκη (Κομοτηνή με δωρεάν φιλοξενία), στο Δημοτικό Ωδείο Νίκαιας Αγ.Ιωάννη Ρέντη στην Αθήνα και στους Δελφούς (Δημαρχείο/Γυμνάσιο-Λύκειο). Οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε τρεις συναυλίες: στην Αθήνα, στους Δελφούς και στο Αρχαίο Θέατρο της Μαρώνειας στην Θράκη. Λεπτομέρειες θα δοθούν μετά την αποδοχή των αιτήσεων. Σε όσους αδυνατούν να παρευρεθούν, θα δοθεί υλικό αντίστοιχων ωρών ασύγχρονης εκπαίδευσης με βιντεοσκοπημένες όλες τις διδασκαλίες.
Κόστος συμμετοχής
Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται σε 500 €. Το ποσό αυτό καταβάλλεται σε 2 ισόποσες δόσεις των 250 €, την πρώτη πριν την έναρξη των μαθημάτων (έως 30/10/2025) και τη δεύτερη έως 15/04/26. Η καταβολή της πρώτης δόσης αποτελεί προϋπόθεση για συμμετοχή στο Πρόγραμμα.
Οδηγίες πληρωμής
Για την κατάθεση των διδάκτρων θα δοθούν οδηγίες μετά την αποδοχή των αιτήσεων.
Κριτήρια αξιολόγησης των αιτήσεων
Ο μέγιστος αριθμός εισακτέων του προγράμματος ορίζεται στους 105 και ο ελάχιστος στους 70.
Για την αξιολόγηση των αιτήσεων και την επιλογή των υποψηφίων ακολουθούνται τα εξής κριτήρια:
1.Προτεραιότητα σύμφωνα με την ημερομηνία υποβολής της αίτησης
2.Συνέντευξη
Υποβολή Αιτήσεων και δικαιολογητικά
Έναρξη υποβολής αιτήσεων: 19/09/2025
Καταληκτική ημερομηνία: 19/10/2025
H ηλεκτρονική αίτηση επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 1599/1986, στην οποία ο υποψήφιος θα δηλώνει ότι αποδέχεται ανεπιφύλακτα όλους τους όρους του Προγράμματος, όπως αυτοί αναφέρονται στη δημόσια πρόσκλησή του.
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβάλει ο υποψήφιος για τη συμμετοχή του στο Πρόγραμμα κατ’ ελάχιστο είναι:
- Αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας
- Αντίγραφο πτυχίου ή απολυτηρίου
- Γνώση της αγγλικής γλώσσας (πιστοποίηση)
- Βασικές αρχές μουσικής θεωρίας
Ενστάσεις θα γίνονται δεκτές το αργότερο 5 ημέρες αφού αναρτηθεί ο πίνακας εισακτέων.
Επικοινωνία
Ευαγγελία Κοψαλίδου, 6936279363, ekopsali@eled.duth.gr
Μαρία Χατζησάββα, 6948487437, mhat@psed.duth.gr
Σε περίπτωση που έχει υποβληθεί ξανά αίτηση σε κάποια άλλη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος μετά την 01/07/2022, παρακαλώ συνδεθείτε πρώτα με τα στοιχεία που είχατε υποβάλει σε εκείνη την αίτησή σας και ύστερα προχωρήστε στην συμπλήρωση της νέας αίτησης.