ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
ΟΔΗΓΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
«Δίγλωσσοι μαθητές και Ειδική Αγωγή: Υποστήριξη στην Εκπαιδευτική πράξη»
Εισαγωγή
Το ΚΕΔΙΒΙΜ-ΔΠΘ διοργανώνει Εκπαιδευτικό/Επιμορφωτικό Πρόγραμμα με τίτλο: «Δίγλωσσοι μαθητές και Ειδική Αγωγή: Υποστήριξη στην Εκπαιδευτική πράξη» από τον Οκτώβριο του 2025 έως τον Ιούλιο του 2026 με Επιστημονική και Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη την Επίκουρη Καθηγήτρια Ιφιγένεια Δόση.
Σκοπός του προγράμματος
Σκοπός του προγράμματος «Δίγλωσσοι μαθητές και Ειδική Αγωγή: Υποστήριξη στην Εκπαιδευτική πράξη» είναι να προσφέρει στους εκπαιδευτικούς τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη σωστή αξιολόγηση και διαφοροποίηση των αναγκών των δίγλωσσων μαθητών, είτε αυτοί έχουν είτε δεν έχουν αναπτυξιακές διαταραχές, όπως Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, Αναπτυξιακή Δυσλεξία, Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας. Η στοχοθεσία του προγράμματος επικεντρώνεται στην παροχή γνώσεων, εξειδικευμένων εργαλείων και μεθόδων στους εκπαιδευόμενους, ώστε να αξιολογούν με ακρίβεια τους δίγλωσσους μαθητές και να προσαρμόζουν κατάλληλα τη διδασκαλία στις ιδιαίτερες μαθησιακές τους ανάγκες. Σημαντικό μέρος της εκπαίδευσης είναι ο εντοπισμός αν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δίγλωσσοι μαθητές οφείλονται στη μειωμένη έκθεση στη γλώσσα της κοινωνίας ή σε αναπτυξιακή διαταραχή, η οποία επηρεάζει τόσο τη μητρική όσο και τη δεύτερη γλώσσα τους. Σε προσωπικό επίπεδο, το πρόγραμμα ενισχύει την ικανότητα των εκπαιδευομένων να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα διαφοροποιημένα μαθησιακά προφίλ δίγλωσσων μαθητών. Σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, η κατάρτιση αυτή συμβάλλει στη μείωση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση, προάγοντας την ισότιμη πρόσβαση και υποστήριξη όλων των μαθητών με σκοπό την αποφυγή σχολικής διαρροής μαθητών της συγκεκριμένης ομάδας. Στο πολιτισμικό επίπεδο, το πρόγραμμα προάγει την κατανόηση και τον σεβασμό της γλωσσικής και πολιτισμικής ποικιλομορφίας, ενώ σε τεχνολογικό επίπεδο, παρουσιάζει σύγχρονα εργαλεία αξιολόγησης και στρατηγικές διδασκαλίας που υποστηρίζουν την εξατομικευμένη μάθηση, αλλά και τις νέες τεχνολογίες ως μέσο αξιολόγησης και διδασκαλίας. Σε επαγγελματικό επίπεδο, οι εκπαιδευόμενοι θα αναπτύξουν δεξιότητες για τη αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών δίγλωσσων μαθητών, διακρίνοντας μεταξύ δυσκολιών λόγω περιορισμένης γλωσσικής επαφής και αναπτυξιακών διαταραχών. Θα αποκτήσουν εργαλεία για την αποτελεσματική υποστήριξη των μαθητών, προσαρμόζοντας τη διδασκαλία στις ιδιαίτερες ανάγκες τους και προσφέροντας ουσιαστική εκπαίδευση. Τέλος, το πρόγραμμα ενισχύει την ενεργή πολιτότητα και την προαγωγή των ανθρωπίνων και δημοκρατικών αξιών μέσα από τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού και χωρίς αποκλεισμούς εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Αναγκαιότητα του προγράμματος
Ο σκοπός του προγράμματος είναι να απαντήσει σε ένα κρίσιμο κενό στην εκπαίδευση: τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί και οι ειδικοί να διακρίνουν ανάμεσα στην τυπική και τη μη τυπική ανάπτυξη στα δίγλωσσα παιδιά. Σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον, όπου η δίγλωσση εκπαίδευση αποτελεί σημαντικό κομμάτι της πραγματικότητας, το πρόγραμμα αυτό στοχεύει να εξοπλίσει τους εκπαιδευόμενους με τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις που είναι απαραίτητες για την επιτυχή ενσωμάτωση και υποστήριξη των δίγλωσσων μαθητών με ή χωρίς αναπτυξιακές διαταραχές.
Καινοτόμος χαρακτήρας του προγράμματος
– Γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες:
– Συνδυασμός δύο εξειδικευμένων και σημαντικών πεδίων: διγλωσσίας και ειδικής αγωγής.
– Ολιστική κατανόηση των εκπαιδευτικών αναγκών των δίγλωσσων μαθητών.
– Ανάπτυξη δεξιοτήτων για ακριβή αξιολόγηση και υποστήριξη μαθητών με αναπτυξιακές διαταραχές (Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, Δυσλεξία, Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, ΔΕΠ-Υ).
– Διδακτικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικά μέσα:
– Χρήση σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων και ψηφιακών εργαλείων.
– Εξατομικευμένη και ευέλικτη εκπαίδευση μέσω πρακτικών ασκήσεων, μελετών περίπτωσης και εκπαιδευτικών τεχνολογιών.
– Ενσωμάτωση καινοτόμων μεθόδων στην εκπαιδευτική πράξη για την καλύτερη υποστήριξη των μαθητών.
– Ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς εργασίας:
– Αυξανόμενη ζήτηση για ειδικούς που διαχειρίζονται σύνθετες περιπτώσεις δίγλωσσων μαθητών με και χωρίς αναπτυξιακές διαταραχές.
– Προετοιμασία των συμμετεχόντων για εξειδικευμένους ρόλους στον τομέα της εκπαίδευσης και της ειδικής αγωγής.
– Διαφοροποίηση από άλλα προγράμματα:
– Μοναδικό πρόγραμμα που συνδυάζει την ειδική αγωγή και τη διγλωσσία, ενώ άλλα επικεντρώνονται κυρίως σε ένα από τα δύο πεδία.
– Παροχή μιας μοναδικής, ολιστικής και συμπεριληπτικής προσέγγισης για τη διαχείριση των πολυδιάστατων αναγκών των δίγλωσσων μαθητών με αναπτυξιακές διαταραχές.
-Αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης για την παροχή διαφοροποιημένης, εξατομικευμένης υποστήριξης.
- Μοριοδότηση:
- Το πρόγραμμα προσφέρει μοριοδότηση στις υποβολές των υποψηφίων σε προκηρύξεις, διαγωνισμούς κλπ., ενισχύοντας τις επαγγελματικές τους προοπτικές.
Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην ενδυνάμωση των (μελλοντικών) εκπαιδευτικών, εξασφαλίζοντας ότι θα ανταποκριθούν στις προκλήσεις της σύγχρονης εκπαίδευσης, προάγοντας ισότητα, συμπερίληψη και δια βίου μάθηση.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Αναφορικά με τις γνώσεις & πληροφορίες:
Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι/ες αναμένεται να:
– αποκτήσουν σε βάθος γνώση των βασικών εννοιών και των τύπων διγλωσσίας, καθώς και των διαφορετικών φάσεων γλωσσικής ανάπτυξης σε δίγλωσσα παιδιά
– κατανοούν τις επιπτώσεις που έχουν οι αναπτυξιακές διαταραχές όπως η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, η Δυσλεξία, οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος και η ΔΕΠ-Υ
στη γλωσσική ανάπτυξη και την εκπαίδευση των δίγλωσσων παιδιών
– είναι σε θέση να διακρίνουν, έπειτα από αξιολόγηση, ένα δίγλωσσο μαθητή με αναπτυξιακές διαταραχές από έναν δίγλωσσο μαθητή με δυσκολίες μόνο στη γλώσσα της κοινωνίας εξαιτίας των περιορισμένων γλωσσικών εισαγομένων του
– εξοικειωθούν με τις σύγχρονες προσεγγίσεις της Ειδικής Αγωγής για την αξιολόγηση και την υποστήριξη δίγλωσσων μαθητών με και χωρίς αναπτυξιακές διαταραχές.
Όσον αφορά τις δεξιότητες και την τεχνογνωσία (know-how):
Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι/ες αναμένεται να:
– αναπτύξουν την ικανότητα να αναγνωρίζουν και να αξιολογούν τις γλωσσικές δεξιότητες και τις αναπτυξιακές διαταραχές σε δίγλωσσα παιδιά.
– μάθουν να εφαρμόζουν κατάλληλες εκπαιδευτικές πρακτικές και στρατηγικές για την ενσωμάτωση και υποστήριξη δίγλωσσων μαθητών στην εκπαιδευτική πράξη.
– αξιοποιούν νέες τεχνολογίες, τεχνητή νοημοσύνη και εργαλεία στην Ειδική Αγωγή, βελτιώνοντας την εξατομικευμένη υποστήριξη των δίγλωσσων μαθητών.
Τέλος, σχετικά με τις προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες:
Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος οι εκπαιδευόμενοι/ες αναμένεται να:
– αναπτύξουν την ικανότητα να αναγνωρίζουν και να αξιολογούν τις γλωσσικές δεξιότητες και τις αναπτυξιακές διαταραχές σε δίγλωσσα παιδιά
– μάθουν να εφαρμόζουν κατάλληλες εκπαιδευτικές πρακτικές και στρατηγικές για την ενσωμάτωση και υποστήριξη δίγλωσσων μαθητών στην εκπαιδευτική πράξη
είναι σε θέση να αξιοποιούν νέες τεχνολογίες και εργαλεία στην Ειδική Αγωγή, βελτιώνοντας την εξατομικευμένη υποστήριξη των δίγλωσσων μαθητών.
Σε ποιους/ποιες απευθύνεται το πρόγραμμα:
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:
(α) απόφοιτους φιλολογικών και παιδαγωγικών σχολών, ψυχολογίας, κοινωνιολογίας, καθώς και άλλων συναφών τμημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τόσο της Ελλάδας όσο και της αλλοδαπής, και
(β) φοιτητές των παραπάνω τμημάτων και σχολών, σε οποιονδήποτε κύκλο σπουδών (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό α’, β’ και γ’ κύκλου).
Κατηγορίες υποψηφίων που γίνονται δεκτοί/ές – Προαπαιτούμενες γνώσεις
Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν:
(α) απόφοιτοι φιλολογικών και παιδαγωγικών σχολών, ψυχολογίας, κοινωνιολογίας, καθώς και άλλων συναφών τμημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τόσο της Ελλάδας όσο και της αλλοδαπής, και (β) φοιτητές των παραπάνω τμημάτων και σχολών, σε οποιονδήποτε κύκλο σπουδών (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό α’, β’ και γ’ κύκλου), που πιστοποιείται με βεβαίωση από τη γραμματεία του τμήματος. Απαιτείται, επίσης, για όλες τις κατηγορίες ιδιωτική πρόσβαση στο διαδίκτυο, κατοχή προσωπικού e-mail και βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών άνευ πιστοποίησης (απαραίτητη η γνώση πρόσβασης σε ψηφιακές πλατφόρμες, όπως στο teams ή zoom).
Μεθοδολογία υλοποίησης προγράμματος
Εξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη:
(α) Ασύγχρονη εκπαίδευση: ανάρτηση υλικού (προς προσωπική μελέτη) στο eclass του ΚΕΔΙΒΙΜ, που θα περιλαμβάνει για κάθε μηνιαία ενότητα αρχεία ppt, βίντεο, δράσεις και οπτικοακουστικό υλικό (εικόνες με σχολιασμό, φόρουμ συζήτησης, παιχνίδια, τροφή για σκέψη κλπ.)
(β) Σύγχρονη εκπαίδευση: 2 ώρες σύγχρονη διδασκαλία κάθε Σάββατο μέσω πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων προς επίλυση αποριών, εμπέδωση και επεξήγηση της ύλης (συνολικά 36 ώρες στους 9 μήνες).
Εκπαιδευτικό υλικό/Άλλες παροχές
Στους εκπαιδευόμενους/στις εκπαιδευόμενες παρέχονται……………….
- Πρόσβαση σε τέσσερα ανοικτής πρόσβασης βιβλία στο αποθετήριο Κάλλιπος:
Μουτή, Ά., Μαλιγκούδη, Χ., Γογωνάς, Ν., & Γκαϊνταρτζή, Α. (2023). Πολυγλωσσία και Ειδικά Θέματα Εκπαιδευτικής Γλωσσολογίας [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-189
Σκούρτου, Ε., Κούρτη-Καζούλλη, Β., Σελλά-Μάζη, Ε., Χατζηδάκη, Α., Ανδρούσου, Α., Ρεβυθιάδου, Α., & Τσοκαλίδου, Π. (2016). Διγλωσσία & Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-701
Τζιβινίκου, Σ. (2015). Μαθησιακές δυσκολίες – διδακτικές παρεμβάσεις [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-504
Χατζηδάκη, Α., & Μαλιγκούδη, Χ. (2023). Η ανάπτυξη της γλώσσας της κοινότητας σε παιδιά από μειονοτικές ομάδες [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-359
- Άρθρα σε διεθνή περιοδικά ανοιχτής πρόσβασης:
Andreou M, Tsimpli IM, Durrleman S, Peristeri E. (2020). Theory of Mind, Executive Functions, and Syntax in Bilingual Children with Autism Spectrum Disorder. Languages, 5(4):67. https://doi.org/10.3390/languages5040067
Dosi, I. (2023). The simple view of reading in light of effects of vocabulary and working memory in Greek-Turkish bilingual children with and without dyslexia. International Journal of Research Studies in Education, 12(6), 29-38. https://doi.org/10.5861/ijrse.2023.37
Dosi, I., Gavriilidou, Z. & Ch. Dourou, (2021), Definitional Skills of Learners with and without Developmental Language Disorder, International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, Vol. 20, No. 10,193-216, https://doi.org/10.26803/ijlter.20.10.11
Dosi, I. & Z. Gavriilidou (2020), The Role of Cognitive Abilities in the Development of Definitions by Children with and Without Developmental Language Disorder, Journal of Psycholinguistic Research, https://doi.org/10.1007/s10936-020-09711-w
Dosi, I., Kouki, E., Lada, A. & Keulen, S. (2024). Beyond monolingual norms: Analyzing the complexity of bilingual written narratives. New Perspectives on Languages, 1, 1-24. https://doi.org/10.56395/npl.v1i1.12
Dosi, I., Siskou, G., & Dourou, C. (2023). Depth of vocabulary knowledge in dominant bilingual children with different language profiles: The impact of vocabulary size and verbal working memory. Psychology of Language and Communication,27(1) 463-487. https://doi.org/10.58734/plc-2023-0021
Gavriilidou, Z. & Mitits, L. (2021), The Socio-linguistic Profiles, Identities, and Educational Needs of Greek Heritage Language Speakers in Chicago, Journal of Language and Education 7(1), 80-97. https://doi.org/10.17323/jle.2021.11959
Gavriilidou, Z., Dosi, I., Mitsiaki, M (2021), Comparing strategy use of dyslectic and non-dyslectic Greek EFL learners: the effect of gender, educational level, self-perceived proficiency and motivation, International Journal of Research Studies in Education, 10(6), 77-94. https://doi.org/10.5861/ijrse.2021.5
Peristeri, E., Kamona, X. & Varlokosta, S. The Acquisition of Relative Clauses in Autism: The Role of Executive Functions and Language. J Autism Dev Disord (2023). https://doi.org/10.1007/s10803-023-06159-4
3) Αρχεία powerpoint, βίντεο, οπτικοακουστικό υλικό
Δομή του προγράμματος
<>
Θεματικές ενότητες | Ώρες διδασκαλίας | Ώρες συνολικού φόρτου | Μονάδες ECTS |
Θεματική Ενότητα: Δίγλωσση Τυπική Ανάπτυξη (μήνες 1-3) | |||
1. Ορισμός, ζητήματα και τύποι διγλωσσίας & φωνολογική ανάπτυξη δίγλωσσων παιδιών (1ος μήνας) | 4 σύγχρονη / 40 ασύγχρονη | 44 | 1,76 |
Διγλωσσία: ορισμός & βασικές έννοιες, τύποι διγλωσσίας (διαδοχική, ταυτόχρονη, αμφιδύναμη, κυρίαρχη), προκλήσεις και ευκαιρίες που προκύπτουν από τη διγλωσσία, φωνολογική ανάπτυξη δίγλωσσων παιδιών. | |||
2. Μορφοσυντακτική & λεξιλογική ανάπτυξη δίγλωσσων παιδιών (2ος μήνας) |
4 σύγχρονη / 40 ασύγχρονη | 44 | 1,76 |
Μορφοσυντακτική ανάπτυξη δίγλωσσων παιδιών, τρόποι κατάκτησης μορφολογίας & σύνταξης στις δύο γλώσσες, ανάπτυξη λεξιλογίου δίγλωσσων παιδιών, διαφορές και ομοιότητες στη λεξιλογική ανάπτυξη σε σχέση με μονόγλωσσα παιδιά, παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη του λεξιλογίου | |||
3. Η ανάπτυξη της πραγματολογίας και του γραπτού λόγου δίγλωσσων παιδιών (3ος μήνας) | 4 σύγχρονη / 40 ασύγχρονη | 44
|
1,76 |
Τρόποι κατανόησης και χρήσης γλωσσικών και παραγλωσσικών στοιχείων από δίγλωσσα παιδιά σε κοινωνικά πλαίσια, πραγματολογικές δεξιότητες και προκλήσεις, τρόποι κατάκτησης ικανότητας ανάγνωσης και γραφής από δίγλωσσα παιδιά, δυσκολίες και προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουν στις δύο γλώσσες. | |||
Θεματική Ενότητα: Δίγλωσση Μη Τυπική Ανάπτυξη (μήνες 4-7) | |||
4. Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή και Διγλωσσία (4ος μήνας) |
4 σύγχρονη / 40 ασύγχρονη | 44
|
1,76 |
Τα χαρακτηριστικά της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής σε δίγλωσσα παιδιά, στρατηγικές υποστήριξης για μονόγλωσσους και δίγλωσσους μαθητές με ΑΓΔ | |||
5. Αναπτυξιακή Δυσλεξία και Διγλωσσία (5ος μήνας) | 4 σύγχρονη / 40 ασύγχρονη | 44 | 1,76 |
Η αναπτυξιακή δυσλεξία σε δίγλωσσα παιδιά, τρόποι που μπορεί να επηρεάσει την ανάγνωση και τη γραφή, στρατηγικές υποστήριξης για μαθητές που την αντιμετωπίζουν. | |||
6. Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος και Διγλωσσία (6ος μήνας) |
4 σύγχρονη / 40 ασύγχρονη | 44 | 1,76 |
Σχέση μεταξύ διγλωσσίας και διαταραχών αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δίγλωσσοι μαθητές με ΔΑΦ, μέθοδοι υποστήριξής τους. | |||
7. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και Διγλωσσία (7ος μήνας) | 4 σύγχρονη / 40 ασύγχρονη | 44
|
1,76 |
Αυτή η ενότητα επικεντρώνεται στη ΔΕΠ-Υ και τη διγλωσσία, διερευνώντας πώς η ΔΕΠ-Υ μπορεί να εκδηλώνεται σε δίγλωσσα παιδιά. | |||
Θεματική Ενότητα: Διγλωσσία & Εκπαιδευτική Πράξη (μήνες 8-9) | |||
8. Διγλωσσία και Εκπαιδευτικά συστήματα (8ος μήνας) | 4 σύγχρονη / 42 ασύγχρονη | 46 | 1,84 |
Εκπαιδευτικά συστήματα στα οποία μπορούν να φοιτήσουν δίγλωσσοι μαθητές τυπικής ανάπτυξης και οι ιδιαιτερότητές τους, εκπαιδευτικές πρακτικές που μπορούν να βοηθήσουν τους δίγλωσσους μαθητές να επιτύχουν στους ακαδημαϊκούς στόχους τους με στόχο την ένταξη στην εκπαιδευτική πράξη. | |||
9. Διγλωσσία, Ειδική Αγωγή & Νέες τεχνολογίες (9ος μήνας) | 4 σύγχρονη / 42 ασύγχρονη | 46 | 1,84 |
Ειδική αγωγή & δίγλωσσοι μαθητές με διαταραχές, η χρήση νέων τεχνολογιών στην υποστήριξη δίγλωσσων μαθητών με ειδικές ανάγκες, τεχνολογικά εργαλεία & πλατφόρμες που ενισχύουν την μαθησιακή διαδικασία για δίγλωσσα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές. | |||
Σύνολο | 36 ώρες σύγχρονη/364 ώρες ασύγχρονη | 400 ώρες | 16 ECTS |
Υποχρεώσεις εκπαιδευόμενων/Απόκτηση Πιστοποιητικού
Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα πρέπει:
Α) να έχουν παρακολουθήσει το σύνολο των διδακτικών ενοτήτων. Οι απουσίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 15 % των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης.
Β) να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία τα 9 τεστ αξιολόγησης στο τέλος κάθε μηνιαίας ενότητας.
Γ) να έχουν καταβάλει το σύνολο των διδάκτρων
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση το πρόγραμμα παρέχει Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης, διάρκειας 400 ωρών, που αντιστοιχούν σε 16 πιστωτικές μονάδες ECTS.
Στους συμμετέχοντες/στις συμμετέχουσες που έχουν παρακολουθήσει το πρόγραμμα χωρίς να έχουν υπερβεί σε απουσίες το 15% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης, έχουν αποπληρώσει το σύνολο των διδάκτρων, αλλά δεν έχουν επιτύχει στην αξιολογική διαδικασία που προβλέπεται από το πρόγραμμα, χορηγείται βεβαίωση παρακολούθησης.
Εκπαιδευτές/εκπαιδεύτριες
Συντονίστριες θεματικών ενοτήτων:
- Ζωή Γαβριηλίδου, Καθηγήτρια – Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ. (Δίγλωσση Τυπική Ανάπτυξη).
- Ιφιγένεια Δόση, Επίκουρη Καθηγήτρια – Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ. (Δίγλωσση Μη Τυπική Ανάπτυξη).
- Μαρία Μητσιάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια – Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ. (Διγλωσσία & Εκπαιδευτική Πράξη).
Στο πρόγραμμα διδάσκουν οι παρακάτω εκπαιδεύτριες και εκπαιδευτές στις αντίστοιχες ενότητες:
- Ιφιγένεια Δόση, Επίκουρη Καθηγήτρια – Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ. (α. Ορισμός, ζητήματα και τύποι διγλωσσίας & φωνολογική ανάπτυξη δίγλωσσων παιδιών, β. Αναπτυξιακή Δυσλεξία και Διγλωσσία).
- Μαρία Ανδρέου, Επίκουρη Καθηγήτρια Παν/μιου Πελοποννήσου (Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος και Διγλωσσία).
- Λύδια Μίτιτς, Επίκουρη Καθηγήτρια – Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία Δ.Π.Θ. (Διγλωσσία και Εκπαιδευτικά συστήματα).
- Ελένη Περιστέρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Α.Π.Θ. (Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή και Διγλωσσία)
- Αικατερίνη Φραγκοπούλου, Διδάκτορας Γλωσσολογίας Ε.Κ.Π.Α. (α. Ορισμός, ζητήματα και τύποι διγλωσσίας & φωνολογική ανάπτυξη δίγλωσσων παιδιών, β. Μορφοσυντακτική & λεξιλογική ανάπτυξη δίγλωσσων παιδιών).
- Ευγενία Καραδημούλα, Υπ. Διδακτόρισσα – Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ. (α. Η ανάπτυξη της πραγματολογίας και του γραπτού λόγου δίγλωσσων παιδιών, β. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και Διγλωσσία).
- Ελένη Κούκη, Υπ. Διδακτόρισσα – Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ. (α. Μορφοσυντακτική & λεξιλογική ανάπτυξη δίγλωσσων παιδιών, β. Διγλωσσία, Ειδική Αγωγή & Νέες Τεχνολογίες).
- Θεόδωρος Κούκος, Υπ. Διδάκτορας – Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ. (Διγλωσσία, Ειδική Αγωγή & Νέες Τεχνολογίες).
- Κλισίλντα Λουμπόνια, Υπ. Διδακτόρισσα – Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ. (α. Η ανάπτυξη της πραγματολογίας και του γραπτού λόγου δίγλωσσων παιδιών, β. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και Διγλωσσία).
Κόστος συμμετοχής
Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται σε 370€. Το ποσό αυτό καταβάλλεται εφάπαξ ή σε 2 δόσεις (των 200€ και 170€): η πρώτη καταβάλλεται με την υποβολή της αίτησης στο πρόγραμμα και η δεύτερη μέχρι την έναρξη του προγράμματος.
Η αποπληρωμή του συνολικού ποσού των διδάκτρων αποτελεί προϋπόθεση για συμμετοχή στο πρόγραμμα
Εκπτωτική πολιτική – Κατηγορίες δικαιούχων:
(α) Εφάπαξ καταβολή διδάκτρων 15%
(β) Άνεργοι 15%: πιστοποιείται με βεβαίωση επίσημου φορέα, λ.χ. ΔΥΠΑ, ή κάρτα ανεργίας.
(γ) Ενεργοί φοιτητές (οποιουδήποτε κύκλου): 10%: πιστοποιείται με βεβαίωση σπουδών.
(δ) Εκπαιδευόμενοι που παρακολουθούν και άλλο επιμορφωτικό πρόγραμμα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΔΠΘ 15%: πιστοποιείται κατόπιν συνεννόησης του ΚΕΔΙΒΙΜ-ΔΠΘ με τη Γραμματεία του προγράμματος.
<>
Κατηγορία Δικαιούχου | Ποσοστό έκπτωσης | Σύνολο διδάκτρων | 1η δόση | 2η δόση |
Εφάπαξ καταβολή διδάκτρων | 15% | 315€ | ΧΩΡΙΣ ΔΟΣΕΙΣ – ΕΦΑΠΑΞ ΚΑΤΑΒΟΛΗ | |
Άνεργοι | 15% | 315€ | 185€ | 130€ |
Ενεργοί φοιτητές | 10% | 330€ | 200€ | 130€ |
Εκπαιδευόμενοι που παρακολουθούν και άλλο επιμορφωτικό πρόγραμμα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΔΠΘ | 15% | 315€ | 185€ | 130€ |
Κριτήρια επιλογής – Αξιολόγηση αιτήσεων
Ο μέγιστος αριθμός εισακτέων του προγράμματος ορίζεται στους 100 και ο ελάχιστος στους 20.
Για την αξιολόγηση των αιτήσεων και την επιλογή των υποψηφίων ακολουθείται η σειρά προτεραιότητας στην υποβολή της αίτησης (προηγούνται όσοι καταβάλουν το σύνολο του ποσού και έπονται όσοι καταβάλουν την 1η δόση).
Υποβολή αιτήσεων και δικαιολογητικά
Η περίοδος υποβολής αιτήσεων θα ανακοινωθεί τον Μάιο 2025
H ηλεκτρονική αίτηση επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 1599/1986. Ο/η υποψήφιος/α με την αίτησή του αποδέχεται ανεπιφύλακτα όλους τους όρους του προγράμματος, όπως αυτοί αναφέρονται στη δημόσια πρόσκλησή του και στον κανονισμό λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ-ΔΠΘ (https://kedivim.duth.gr/)
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβάλει ο υποψήφιος για τη συμμετοχή του στο Πρόγραμμα κατ’ ελάχιστο είναι:
- Αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας/διαβατηρίου
- Πτυχίο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας/της αλλοδαπής (δεν απαιτείται αναγνώριση από το ΔΟΑΤΑΠ) καθηγητικών και παιδαγωγικών σχολών, ψυχολογίας, κοινωνιολογίας, καθώς και άλλων συναφών τμημάτων ή Βεβαίωση φοίτησης σε αυτές (σε περίπτωση ενεργού/ής φοιτητή/φοιτήτριας).
Ενστάσεις θα γίνονται δεκτές το αργότερο 5 ημέρες αφού αναρτηθεί ο πίνακας εισακτέων.
Σε περίπτωση που δεν συγκεντρωθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός εκπαιδευομένων, η ΕΥ διατηρεί το δικαίωμα της αλλαγής της ημερομηνίας έναρξης του προγράμματος ή και ακύρωσής του, ενημερώνοντας εγκαίρως τους/τις εκπαιδευόμενους/ες.
Επικοινωνία
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να επικοινωνούν με τον κ. Θοδωρή Κούκο στο e-mail: thkouko@helit.duth.gr (οποιαδήποτε ημέρα και ώρα).